Dineke Blogt



Op deze pagina probeer ik regelmatig te bloggen over onderwerpen die betrekking hebben op onderdelen van mijn werk, mijn leven en van de dienstverlening van Mediation & Coaching Twenterand. 

Vind je het ook lastig om je gevoelens te uitten?

Vind je het ook lastig om je gevoelens te uitten?

 

Waarom je het juist wel moet doen!

Geen uiting geven aan gevoelens heeft diverse gevolgen. In deze blog ga ik daar graag op in, met de hoop dat jij gemakkelijker je gevoelens uiting gaat geven.

Reden 1: Niet uitten geeft een ongemakkelijk gevoel!

Gevoelens ontstaan automatisch, maar niet zonder reden. Zo worden angstgevoelens vooral geactiveerd wanneer er gevaar dreigt. En gevoelens van boosheid wanneer er dingen gebeuren die tegen jouw waarden ingaan. Deze automatische activatie zorgt er voor dat jij er bewust van kunt worden dat er iets speelt waarop jij (lees: de volledige persoon die jij bent) wilt reageren.

Bijvoorbeeld: Je baas vernedert je in bijzijn van je collega’s, waarop jij gevoelens van boosheid voelt. Het gevoel van boosheid geeft aan jou een teken dat er iets gebeurt wat tegen jouw waarden in gaat en vraagt je wat er mee te doen. De losgekomen energie kun je vervolgens benutten om je baas er bijvoorbeeld op aan te spreken.

Ga je echter dit boze gevoel negeren en net doen of het er niet is keur je dat deel in jezelf wat wat dat boze gevoel heeft gecreëerd af (het onbewuste deel). Deze afkeuring zorgt voor een strijd waarin twijfel en nog meer boosheid mogelijk ontstaan. Zolang je het eerste boze gevoel geen uiting geeft zal deze emotie altijd op de achtergrond aanwezig blijven.

Reden 2: Mensen leren niet de echte jou kennen

Zoals je bij reden nummer 1 kon lezen is het onbewuste deel in jou verantwoordelijk voor de emoties. Dit deel is ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de bloedsomloop, hartslag en nog veel meer lichamelijke functies. Het is een belangrijk deel en volgens veel onderzoeken regelt het zo’n 90% van onze dagelijkse handelingen. Denk bijvoorbeeld aan de laatste keer dat je ging fietsen. Ging dat automatisch of moest je bij elke handeling nadenken over hoe je die moest doen? Juist.

In het onderbewuste deel zitten ook je overtuigingen, je identiteit, je zelfbeeld etc. Het onderbewuste deel met het bewuste deel geven samen de persoon die je bent. Hoe meer jij uiting geeft aan beide delen, des te meer heb je het gevoel dat je jezelf bent. Kies je er echter voor om veel gevoelens geen uiting te geven, dan laat je je echte gezicht niet zien. De vraag is: Wil je dat? Wil je niet gewoon dat de mensen om je heen je nemen zoals je bent?

De angst is vaak dat we denken dat we niet geaccepteerd worden. De realiteit is echter dat we door het dragen van dat masker juist mensen gaan aantrekken die ook een masker dragen. Voel jij je daar prettig bij?

Reden 3: Je gevoelens niet uiten is vermoeiend.

Je gevoelens niet uiten zorgt voor een innerlijke strijd die veel energie kost. Elke keer voel je bepaalde gevoelens, maar uit je ze niet of geef je ze pas uiting nadat je ze zorgvuldig hebt gefilterd. Waar is die filtering voor nodig? Wat heb je er aan? Denk je nu echt dat je door het filteren beter in een groep past? Of denk je echt dat je door het uiten van de “geaccepteerde” normen en waarden in de groep geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel. Het is een vermoeiend proces en je ontvangt geen echte acceptatie. Echte acceptatie van wie jij bent kun je alleen ontvangen wanneer jij ook echt degene bent die je echt bent!

Mijn ervaring is dat het niet uiten van je gevoelens ontzettend vermoeiend is. Veel mensen hebben dan ook het gevoel dat er kilo’s van hun afglijden wanneer ze bijvoorbeeld tijdens de Kracht Dag het masker afzetten en gewoon uiting geven aan wie ze zijn.

Reden 4: Gevoelens voor jezelf houden is egoïstisch.

Ieder mens is uniek en heeft een puzzelstukje van de waarheid. Als puzzelstukjes bij elkaar kan de grotere waarheid tot expressie laten komen. Het niet uiten van jouw gevoelens betekent in feite dat jij in mindere mate expressie geeft aan jouw waarheid. Het ontbreken van jouw waarheid zorgt er voor dat jij uiting geeft aan onwaarheden. Je houdt daarmee het “beste” voor jezelf en bent egoïstisch bezig.

Wanneer jij gaat staan voor wat je gelooft heb je best kans dat je daarmee honderden of duizenden mensen wakker schudt en ook aanzet om te gaan staan voor wat zij geloven. Is dat geen geweldige kettingreactie? Ga jouw waarheid belangrijker vinden dan jouw angst en wie weet wat jij zult creëren.

Reden 5: Gevoelens niet uiten kan resulteren in blozen, zweten, trillen of angst- en paniekaanvallen.

Je kunt jezelf best een tijd voor de gek houden, maar er komt een tijd dat je niet anders kunt dan naar je gevoel luisteren. Ik heb vaak genoeg mensen begeleid die last hadden van blozen, zweten, trillen of angst- en paniekaanvallen. Zij hadden geen last van enkele vervelende gevoelens die ze niet konden uiten. Nee, ze hadden inmiddels een vulkaan opgebouwd die af en toe moest brullen. Ze hadden hier dan ook geen controle meer over.

De vraag is: Wil jij het zover laten komen? Of wil je liever zelf de regie nemen over je gevoelens? Zoja: leer dan stap voor stap je gevoelens uiting te geven zodat je weer echt jezelf bent. Hier kun je zelf vandaag mee beginnen.

Het staat hier wellicht makkelijk omschreven. En je snapt ook wel dat je gevoel heel anders kan zijn wanneer je het doet zoals het hierboven staat omschreven. Toch is het dan nog lastig om daadwerkelijk zelf de stappen te zetten om het ook ECHT ANDERS te gaan DOEN!

Wellicht kan ik je daarbij helpen? Kom langs op het Inloopspreekuur elke maandag van 19.00 u tot 21.00 u of maak een vrijblijvende afspraak om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,

Dineke Kuilder

Mediation & Coaching Twenterand

www.mediationtwenterand.nl

info@mediationtwenterand.nl